علل ریزش مو

علل ریزش مو

علل ریزش مو در زنان و مردان چیست؟

در این مقاله به علل ریزش مو در زنان و مردان در نوجوانی و یا در سنین بالاتر می پردازیم.مو از پروتئینی بنام کراتین در ناحیه خارجی پوست سر و توسط فولیکول های مو ساخته می شود.وظیفه فولیکول ها تولید مو می باشد. زمانی که موی جدید ساخته می شود، موی قدیمی از پوست سر خارج می شود. در واقع مویی که از سر خارج می شود، رشته ای از سلول های کراتینی مرده است. متوسط موهای سر بزرگسالان حدود 100000 تا 150000 بوده و از دست دادن تعداد کمی (مثلا 100 عدد) از این موها در روز معمولا باعث نگرانی نیست.

برخی متخصصان معتقدند هر فرد روزانه ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد.حدود ۹۰ درصد از صد هزار فولیکول مو، در هر زمانی در حال تولید مو هستند، ۱۰ درصد دیگر در حال استراحت (تلوژن) هستند و پس از دو الی سه ماه می ریزند و این چرخه رشد ادامه خواهد داشت. ریزش مو یک مشکل مشترک است که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند و همیشه به دنبال علل ریزش مو می باشند. هر فردی در هر سنی می‌تواند ریزش موی شدید را در هر مرحله از زندگی خود با علت های ناشناخته تجربه ‌کند.

علل ریزش مو

علل ریزش مو

 علل ریزش مو زیاد است، ما با نگاه کلی به این موضوع می‌پردازیم:

ژن‌ها

یکی از دلایل شایع ریزش مو در مردان، ژنهای ارثی است؛

این ژن می‌تواند از هر دوی والدین هم پدر و هم مادر منتقل ‌شود.

پس اگر پدر و مادر شما دارای مشکل ریزش مو باشند.

این امکان وجود دارد که ریزش مو به شما نیز منتقل شود.

استرس

استرس به عنوان یکی از شایع‌ ترین دلایل ریزش مو در خانمها و آقایان و همچنین کودکان و نوجوانان به شمار می رود.استرس بر سطح هورمون شما تأثیر می‌گذارد و باعت کاهش آن می شودو به این ترتیب مواد مغذی کمتری به مغز شما می‌رسد که باعث ریزش مو می‌شود. 

داروها :

داروهای مختلف از جمله

داروهای شیمی درمانی،

داروهای رقیق کننده خون،

داروهای کنترل فشار خون

و داروهای پیشگیری از بارداری

می توانند باعث ریزش مو می شوند.

هورمون دی هیدروتستوسترون

تولید بیش از حد هورمون «دی هیدروتستوسترون‌» یکی از دلایل ریزش مو در مردان است. این امر به طاسی دائمی منجر می‌شود؛ درمان در مراحل اولیه می‌تواند به حل مشکل کمک کند و ریزش مو را نیز کنترل کند.

کم‌خونی

کم خونی، ناشی از سطوح پایین آهن یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در بانوان است؛ از این رو، اگر سطح آهن در خون کم شود، پس از آن مو مواد مغذی مورد نیاز خود را نمی‌تواند به دست بیاورد و در نتیجه این مشکل به ریزش مو منتهی می‌شود. مصرف غذاهای غنی از آهن مانند غلات سبوس‌دار، سبزیجات سبز تیره برگدار به مشکل کم خونی کمک خواهد کرد.

کچلی قارچی سر

کچلی قارچی سر، معمولاً به عنوان عفونت قارچی پوست سر شناخته می‌شود. این مشکل می‌تواند بر پوست سر، ابرو و مژه تأثیر بگذارد؛ در ریزش مو معمولاً خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شایع است.

سایر دلایل رایج ریزش مو آلوپسی آره‌آتا، کچلی در اثر کشش، موکندن و غیره است.

موسسه ترمیم مو گلهای تهران با متدهای روز دنیا مشکل ریزش مو و طاسی را درمان می کند.

برای دیدن نمونه کارهای مرکز ترمیم مو گلهای تهران اینجا کلیک کنید.